Συνέντευξη στο πλαίσιο της Εικαστικής Έκθεσης “The Kiss”
στη #Rest@rt Cultural Platform
για το
———————————————————————————————-
Γιατί δημιουργείς Τέχνη/ γιατί έγινες καλλιτέχνης;
Δημιουργώ Τέχνη για να εκφράσω πρωτίστως τα πάθη μου. Είτε αυτά είναι βγαλμένα από τα σκοτάδια του ασυνειδήτου μου, είτε είναι βγαλμένα από τις εμπειρίες και τα βιώματά μου, είτε αυτά είναι βγαλμένα από τους αβυσσαλέους έρωτές μου. Κι ας μην ξεχνάμε, ότι… οτιδήποτε ενώθηκε με την Τέχνη και την Αρετή, ο θάνατος δεν δύναται να χωρίσει.
Στην ερώτηση γιατί έγινα καλλιτέχνης, δεν έχω ακόμη καταλήξει, εάν κάποιος γεννιέται καλλιτέχνης ή γίνεται. Κλείνω πάντως, προς το ότι γεννήθηκα καλλιτέχνης, συνεπώς δεν έγινα.
Η δουλειά σου έχει σκοπό να περάσει κάποιο μήνυμα στο κοινωνικό σύνολο;
Όχι δεν θα το έλεγα. Παρά μονάχα μοιράζομαι τον εαυτό μου. Γιατί η ζωή δεν αξίζει, εάν δεν την μοιραζόμαστε.
Πώς επιλέγεις ένα θέμα; Από πού εμπνέεσαι;
Τα θέματά μου ανήκουν σε αυτό που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω «Ρομαντικό εξπρεσιονισμό». Στην ερώτηση από πού εμπνέομαι, θα απαντήσω ποιητικά…“Εμπνέομαι από την άσπρη νιφάδα του χιονιού, που θα καεί στην κόκκινη κόλαση”.
Πόσο δύσκολη είναι η διαδικασία παραγωγής ενός έργου Τέχνης;
Όσο και ο τοκετός. Άλλοτε η γυναίκα γεννάει εύκολα, άλλοτε ουρλιάζει και βιώνει τον υπέρτατο πόνο και άλλοτε γεννάει με καισαρική.
Πότε φτάνεις στο σημείο να είσαι σίγουρος ότι το έργο σου έχει τελειώσει και μπορεί
να εκτεθεί;
Υπάρχει ένα κορυφαίο σημείο, μια κορυφαία τελευταία πινελιά που ένας έμπειρος, εδώ θα έλεγα «τεχνίτης», ξέρει πότε θα την εφαρμόσει και πότε με αυτήν θα πρέπει να τελειώσει. Όταν θα έχει ολοκληρώσει τον Έρωτα με το έργο του και το Έργο του έχει κι εκείνο ολοκληρώσει τον Έρωτα με τον ζωγράφο του, κι έχουν φτάσει και οι δύο όμως σε οργασμό… τότε το έργο είναι έτοιμο να εκτεθεί.
Θεωρείς ότι εκφράζεσαι πολιτικά μέσα από την Τέχνη σου;
Καθόλου! Είμαι ένας ανθρωποκεντρικός εξπρεσιονιστής και βαθιά ανθρωπιστής. Στην πολιτική δεν υπάρχει ανθρωπισμός.
Τι άλλες δουλειές έχεις κάνει εκτός από το να είσαι καλλιτέχνης;
Υπήρξα για 6 χρόνια εκδότης των «Εκδόσεων Τέχνη & Λόγος», για 22 χρόνια εκδότης των «Εκδόσεων Όμβρος», για 24 χρόνια εκδότης της «Ελληνικής Φωνής του Μονάχου» και για 10 χρόνια ανταποκριτής της εφημερίδας «Εθνικός Κήρυκας των Βρυξελλών».
Είσαι ικανοποιημένος από την κρατική μέριμνα για την ενίσχυση των επαγγελμάτων του Πολιτισμού;
Μονολεκτικά… Καθόλου!
Αν αύριο το πρωί είχες ραντεβού με την υπουργό πολιτισμού, έχεις να προτείνεις κάποιο πλαίσιο δράσεων για τη στήριξη των καλλιτεχνών;
Ναι, αντί το παλαιό ελληνικό αεροδρόμιο να γίνει Casino να γίνει ένα τεράστιο ανοικτό πάρκο καλλιτεχνών.
Όλα τα έως τώρα στοιχεία των κοινωνικών επιστημόνων δείχνουν ότι τα ΛΟΑΤ άτομα υπόκεινται μεγαλύτερη καταπίεση εν μέσω πανδημίας. Θα στήριζες καμπάνιες για τα δικαιώματά τους προκειμένου στην επόμενη πανδημική κατάσταση να βρίσκονται σε μια κάπως πιο ισότιμη κατάσταση; για παράδειγμα ως άνθρωπος των τεχνών θα στήριζες το δικαίωμα σε γάμο; τη δυνατότητα τεκνοθεσίας;
Οπωσδήποτε θα στήριζα και το δικαίωμα σε γάμο και το δικαίωμα και δυνατότητα τεκνοθεσίας και πολλά άλλα. Και δεν θα τα στήριζα σαν καλλιτέχνης, αλλά σαν άνθρωπος.
Ο έρωτας τι θέση έχει κατά τη δημιουργία των έργων σου;
Είναι η κορυφή της δημιουργικής μου πυραμίδας. Όπως ο Charles Baudelaire είχε γράψει το εκπληκτικό ποίημά του:
«Μεθύστε…. Πρέπει να ‘σαι πάντα μεθυσμένος.
Εκεί είναι όλη η ιστορία: είναι το μοναδικό πρόβλημα.
Για να μη νιώθετε το φριχτό φορτίο του Χρόνου
που σπάζει τους ώμους σας και σας γέρνει στη γη,
πρέπει να μεθάτε αδιάκοπα. Αλλά με τι;
Με κρασί, με ποίηση ή με αρετή, όπως σας αρέσει.
Αλλά μεθύστε…»
Έτσι κι εγώ αντικαθιστώ την λέξη «μεθύστε» με την λέξη «Έρωτα». Και ιδού λοιπόν!
«Ερωτευτείτε…. Πρέπει να ‘σαι πάντα ερωτευμένος.
Εκεί είναι όλη η ιστορία: είναι το μοναδικό πρόβλημα.
Για να μη νιώθετε το φριχτό φορτίο του Χρόνου
που σπάζει τους ώμους σας και σας γέρνει στη γη,
πρέπει να ερωτεύεστε αδιάκοπα. Αλλά με τι;
Με κρασί, με ποίηση ή με αρετή, όπως σας αρέσει.
Αλλά ερωτευτείτε…»
Ποιες θεωρείς ότι είναι οι 3 σημαντικότερες αρετές σε μια συντροφική σχέση;
Ο σεβασμός στις ιδιαιτερότητες του συντρόφου σου, το δικαίωμα στο “privacy” και το καλό sex.
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα: Ο Μιχάλης Κόκκινος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1962. Έζησε στη Λοζάνη, Ζυρίχη, Βρυξέλλες, Μόναχο, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σαντορίνη, Ιωάννινα. Έκανε σπουδές ζωγραφικής, μουσικής και σύνθεσης, καθώς και δημοσιογραφίας στο Μόναχο της Γερμανίας. Πρώτος του δάσκαλος στη ζωγραφική, υπήρξε ο παππούς του γλύπτης Μιχαήλ Γ. Κόκκινος (1900-1990), του οποίου το έργο έχει λάβει διεθνώς των υψηλοτέρων διακρίσεων. O Μιχάλης Kόκκινος έχει συγγράψει και εκδώσει μέχρι σήμερα δώδεκα βιβλία. Τα βιβλία του «Το Ζεϊμπέκικο», «Κι εκείνη είπε, όχι…» και «Sti Michaela», έχουν μεταφραστεί αντίστοιχα στα γερμανικά, γαλλικά και αγγλικά. Το 2000 κυκλοφορεί σε CD τον ορχηστικό του κύκλο «ΩΚΕΑΝΟΣ» για βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο. Έργα του έχουν εκτεθεί στο Παρίσι, Βρυξέλλες, Μόναχο, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λουτράκι, Ιωάννινα, κ.α. Τα έργα του μπορείτε να τα δείτε εδώ. Στοιχείας επικοινωνίας: email: omvros@otenet.gr